کد مطلب:152136 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

خون گریستن درخت چنار زرآباد قزوین، در عزای امام حسین
آثار دگرگونی اجسام از زمان شهادت حضرت حسین علیه السلام تاكنون، پس از گذشت چهارده قرن، هنوز در گوشه و كنار به چشم می خورد، یكی از آنها جاری شدن خون از درخت چنار زرآباد است. زرآباد از قصبات قزوین در نزدیكی قلعه ی موت است.


هر سال روز عاشورا هزاران نفر برای مشاهده ی چنار خونبار به آنجا می روند و روان شدن خون را از آن درخت، به چشم خود می بینند.

آیة الله فقید، سید موسی زرآبادی در كتاب «كرامات» به تفصیل از جاری شدن خون از درخت چنار در روز عاشورا، گفتگو كرده و از پدرش سید علی و از جدش سید مهدی نقل كرده است كه در هیچ سالی این موضوع تعطیل نشده است. این كتاب چاپ شده و نسخه ی خطی آن نیز در كتابخانه ی پسرش سید جلیل زرآبادی در قزوین، موجود است. آیة الله مظفری خلاصه ی آن مطالب را در كتاب «ایضاح الحجة» آورده است.

مرحوم آیة الله العظمی مرعشی نجفی قدس سره نیز در «حاشیه عروه» به هنگام بر شمردن خون های پاك می نویسند: «همچنین است خونی كه از درخت موجود در قریه ی زرآباد از توابع قزوین خارج می شود».

نویسنده ی مقدمه ی «خصائص الحسینیه» سال گذشته با جمعی از دوستان به زرآباد رفته و روان شدن خون را از این درخت با چشم خود دیده است و از خوانندگان كتاب دعوت می كند كه روز عاشورا به زرآباد بروند و این درخت را با چشم خود ببینند.

او می نویسد: این درخت در كنار قبر مطهر زاده ای مشهور به «علی بن موسی بن جعفر علیه السلام» قرار دارد و ظاهرا بیش از ششصد یا هفتصد سال از عمرش گذشته است. در سال گذشته كه این ناچیز افتخار حضور در آنجا را داشتم، درست در لحظه ی اذان صبح خون جاری شد و بیش از چهار ساعت ادامه داشت. [1] .



[1] كرامات الحسينيه ج 2، ص 46 به نقل از ترجمه ي خصائص الحسينيه ص 63 - معالي السبطين ص 101 به نقل از اسرار الشهادة - راحة الروح ص 93 به نقل از رياض القدس؛ در راحة الروح ص 168 مي فرمايد: كتاب جنتان مدهامتان قضيه ي چنار زرآباد را از نوشته اي نقل كرده، كه احتمال مي دهد از زمان سلطان حسين صفوي است.

خون گريستن درخت چنار در زرآباد، تاكنون نيز به لطف امام حسين عليه السلام برقرار بوده است، بنا به گفته ي دوستان اينجانب، در محرم 1421 ه ق. نيز در شب عاشورا خون باريده است. خداوند اين معجزه ي ملموس را تا روز ظهور حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه براي شيعيان باقي بدارد.